کد خبر: ۷۶۱۴۴۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
پنتاگون نیرو‌های روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد

جنگ اوکراین| نسل‌کشی روسیه در ماریوپل | اوکراین حومه مهم کی‌یف را بازپس گرفت

جنگ در اوکراین در شرایطی وارد بیست و هفتمین روز خود شده است که حملات شدید نیرو‌های مهاجم روسی برای تصرف شهر‌ها به ویژه ماریوپل ادامه داشته است.
جنگ اوکراین| نسل‌کشی روسیه در ماریوپل | اوکراین حومه مهم کی‌یف را بازپس گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

ارتش روسیه گفته است که این شهر باید تسلیم شود تا اجازه ورود کاروان‌های امدادی را بدهد، با این حال مقامات کی‌یف گفته‌اند نیرو‌های مدافع ماریوپل اسلحه‌های خود را بر زمین نخواهند گذاشت.

همزمان موج فرار جنگ‌زدگان اوکراینی به کشور‌های همسایه از جمله لهستان ادامه یافته است.

تازه ترین اخبار و تحولات حمله روسیه به اوکراین را در ادامه می‌خوانید(در حال به روزرسانی):

چهار کودک سرطانی اوکراینی به بیمارستانی در آمریکا منتقل شدند

آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که چهار کودک اوکراینی را که درمان سرطان آن‌ها با حمله روسیه به اوکراین «ناممکن» شده بود، به یک بیمارستان در این کشور منتقل کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در توییتی که همراه با عکس برخی از آن‌ها بود، از خروج این کودکان از اوکراین خبر داد و نوشت: «کودکان از آسیب‌پذیرترین افراد در طول بحران هستند». او گفت که این بیماران به «درمان فوری و بسیار تخصصی» نیاز دارند.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت این کودکان که ابتدا به لهستان منتقل شده بودند، روز دوشنبه همراه با اعضای خانواده به بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود در ممفیس ایالت تنسی منتقل شده‌اند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «در آنجا، بیماران می‌توانند با خیال راحت روند درمان سرطان را که بر اثر تجاوز کرملین مختل شده بود، از سر بگیرند.»

ند پرایس به مطبوعات گفت: «ما در حال گفتگو‌های مداوم با شرکای اروپایی و اوکراینی هستیم، اگر بتوانیم موارد خاص دیگری مانند این موارد را بررسی کنیم، به این کار ادامه خواهیم داد.»

دادستان کل اوکراین: اقدام روسیه در ماریوپل مصداق «نسل‌کشی» است

ایرینا وندیکتوا، دادستان کل اوکراین روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که محاصره بندر راهبردی ماریوپل به دست نیرو‌های روسی مصداق «نسل‌کشی» است.

در این شهر بندری در جنوب اوکراین که از زمان آغاز جنگ در ۲۴ فوریه به دست نیرو‌های ارتش روسیه به محاصره درآمده و هر روز بمباران می‌شود، هنوز حدود ۲۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

وندیکتوا در شهر لویو در غرب اوکراین گفت: «آنچه اکنون در ماریوپل شاهد هستیم، جنگ نیست، نسل‌کشی است.»

او افزود: «جنگ‌ها قوانین و اصولی دارند. آنچه در ماریوپل می‌بینیم فقدان کامل قوانین است و روسیه دقیقا می‌داند که چه می‌کند.»

خانم وندیکتوا گفت کشورش تلاش خواهد کرد تا محاصره ماریوپل در صحنه بین‌المللی رسماً به عنوان «نسل کشی» شناخته شود.

دعوت از زلنسکی برای سخنرانی ویدئو کنفرانسی در نشست پنجشنبه ناتو

ناتو از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین دعوت کرد تا روز پنج‌شنبه برای رهبران کشور‌های عضو در نشست فوق‌العاده‌ای که به موضوع حمله روسیه به اوکراین اختصاص خواهد داشت، از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی کند.

یک مقام ناتو گفت: «این فرصتی برای رهبران کشور‌های هم‌پیمان خواهد بود تا درباره وضعیت فاجعه‌باری که مردم اوکراین به دلیل تجاوز روسیه در آن قرار گرفته‌اند، مستقیماً از زبان رئیس جمهور زلنسکی بشنوند. اعضای ناتو مقدار قابل توجهی تجهیزات نظامی ضروری برای اوکراین در نظر خواهد گرفت و درباره این که چه کار‌های دیگری می‌توانند برای تقویت و حمایت از اوکراین انجام دهند، بحث خواهند کرد.»

روسیه: تنها در صورت «تهدید موجودیت» از سلاح هسته‌ای استفاده خواهیم کرد

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان اینترنشنال گفت که مسکو تنها در صورت «تهدید موجودیت» روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین استفاده خواهد کرد.

او گفت: «ما یک دکترین امنیت داخلی داریم که عمومی است، همه دلایل استفاده از سلاح هسته‌ای را که همان تهدید موجودیت کشور ماست، می‌توانید در آنجا بخوانید».

شرکت توتال‌انرژی فرانسه خرید نفت و گازوئیل روسیه را تا پایان سال متوقف می‌کند

شرکت فرانسوی توتال‌انرژی (توتال سابق) که تاکنون به خاطر ماندن در روسیه مورد انتقاد‌های فراوان قرار گرفته، با اعلام اینکه حداکثر تا پایان سال جاری میلادی از خرید نفت یا فرآورده‌های نفتی روسیه صرف‌نظر می‌کند، فاصله خود را از این کشور کمابیش راهبردی از نظر همکاری اقتصادی، بیشتر کرد.

غول نفتی فرانسه در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد توضیح داد که در برابر «وخیم‌تر شدن درگیری‌ها» در اوکراین نزدیک به یک ماه پس از تهاجم روسیه به این کشور، «اقدامات بیشتری» در این زمینه اتخاذ می‌کند.

بنا بر اعلام توتال‌انرژی، این گروه صنعتی به طور یکجانبه تصمیم گرفته دیگر قرارداد‌های خرید نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را منعقد یا تمدید نکند تا در اسرع وقت و حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۲ هرگونه خرید نفت یا فرآورده‌های نفتی از این کشور را متوقف نماید.

توتال‌انرژی به طور مشخص به دنبال منابع جایگزین به ویژه از طریق واردات از لهستان برای «لئونا»، پالایشگاه خود واقع در شرق آلمان خواهد بود.

این تصمیم در مورد گازوئیل نیز صدق می‌کند که در اروپا و به ویژه در فرانسه برای آن تقاضای بسیاری وجود دارد. قرار است توتال‌انرژی این ماده را از جا‌های دیگر، به ویژه از پالایشگاه ساتورپ در عربستان سعودی، متعلق به شرکت آرامکو، وارد کند. این گروه فرانسوی قبلاً اعلام کرده بود که از روسیه خارج نشده، اما دیگر در پروژه‌های جدید این کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

توتال‌انرژی ۱۹.۴ درصد سهام غول گازی روسیه، نواتک و ۲۰ درصد از سهام «یامال ال‌ان‌جی» را در اختیار دارد. این گروه همچنین دارای ۱۰ درصد سهام در «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲» است، پروژه‌ای که اولین تحویل ال‌ان‌جی آن برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

یانیک ژادو، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از حزب سبز‌ها اخیرا توتال‌انرژی را به «همدستی» در «جنایات جنگی روسیه» متهم کرده بود.

ماکرون استفاده روسیه از «سلاح‌های انفجاری» علیه غیرنظامیان اوکراینی را محکوم کرد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه شنبه استفاده روسیه از «سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت» در اوکراین را محکوم کرد و گفت: «هیچ چیز تجاوز روسیه به اوکراین پذیرفتنی نیست.»

رئیس جمهور فرانسه در یک سخنرانی ویدئویی به شرکت‌گنندکان در نخستین مجمع بشردوستانه اروپایی که از روز دوشنبه در بروکسل آغاز شده، درباره وضعیت در اوکراین گفت: «قوانین بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود، زیرساخت‌های غیرنظامی بمباران می‌شوند، سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت استفاده می‌شود و امدادگران هدف قرار می‌گیرند.»

وی افزود: «حقوق بین‌المللی بشردوستانه خطی است که بربریت را از انسانیت مشترک ما جدا می‌کند.»

ماکرون تاکید کرد: «جنگ، حقی انتخابی نیست. حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی مذاکره‌بردار نیست. کسانی که به این قوانین خیانت کنند در برابر عدالت بین‌المللی پاسخگو خواهند بود.

رئیس دولت فرانسه اضافه کرد: «در اوکراین ضروری است که انجام بدون مانع کمک‌های اروپایی به مردم تضمین شود.»

او همچنین اعلام کرد که به منظور مبارزه با بحران جهانی غذایی که می‌تواند آغازگر جنگ باشد، در نشست اروپا در روز‌های پنجشنبه و جمعه «ابتکار همبستگی بین‌المللی برای امنیت غذایی» کشور‌های وابسته به اوکراین و روسیه را پیشنهاد خواهد داد و گفت که اروپا برای این کار، شرکای خود را در جی۷ و فراتر از آن بسیج خواهد کرد.

کاخ سفید: غربی‌ها پنجشنبه تحریم‌های جدید علیه روسیه اعلام می‌کنند

مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که غربی‌ها روز پنجشنبه «تحریم‌های جدید علیه روسیه» اعلام کرده و تحریم‌های موجود را تشدید خواهند کرد.

جیک سالیوان همچنین گفت که ایالات متحده از زمان گفتگوی اخیر جو بایدن با همتای چینی خود شی جین‌پینگ، «دیگر شاهد تأمین تجهیزات نظامی چین به روسیه نبوده» است. وی با این حال اطمینان داد که واشنگتن به پایش اقدامات احتمالی پکن ادامه می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول: انصراف روسیه از پرداخت بدهی‌ها «اثر محدودی» بر اقتصاد جهانی دارد

گیتا گوپینات، فرد شماره ۲ صندوق بین‌المللی پول، روز سه شنبه گفت پرداخت نشدن بدهی‌ها و اقساط روسیه «تأثیر مستقیم نسبتاً محدودی بر بقیه جهان» خواهد داشت.

خانم گوپینات تأکید کرد که میزان سررسید‌های پرداختی که مسکو باید رعایت کند «در مقیاس جهانی نسبتا کم» است.

وی افزود: «این موضوع خطر سیستماتیک برای اقتصاد جهانی به وجود نمی‌آورد».

با وجود تحریم‌های سنگین علیه مسکو از زمان حمله به اوکراین، روسیه تاکنون بدهی‌های خود را به موقع پرداخت کرده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی‌های به روز شده بعدی خود در این زمینه را در ۱۹ آوریل در جریان نشست بهاره خود منتشر خواهد کرد.

گیتا گوپینات همچنین اعلام کرد که جنگ اوکراین بر تجارت بین‌المللی تأثیر گذاشته است. او گفت: «تجارت انرژی پس از جنگ اوکراین هرگز مثل سابق نخواهد شد. علاوه بر این احتمالاً شاهد آن خواهیم بود که برخی کشور‌ها در مورد سهم برخی ارز‌ها در ذخایر ارزی خود تجدید نظر کنند.»

وی در پاسخ به سوالی درباره خطر استفاده روسیه از ارز‌های دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها، خاطرنشان کرد که صندوق بین المللی پول بر روند این گونه ارز‌ها نظارت دارد.

نخستین اتهام علیه روزنامه‌نگار روسی بر پایه قانون «اخبار نادرست» درباره ارتش

روسیه روز سه شنبه در چهارچوب قانون مصوبه اخیر خود مبنی بر مجازات تا ۱۵ سال زندان برای پخش «اخبار نادرست» درباره اقدامات ارتش در اوکراین، اولین پرونده جنایی را علیه یک روزنامه‌نگار گشود.

کمیته تحقیق روسیه که مسئول پرونده‌های قضایی اصلی در این کشور است، اعلام کرد که یک «پرونده تحقیق جنایی» علیه الکساندر نوزوروف، روزنامه‌نگار را به راه انداخته و او را به انتشار آگاهانه اطلاعات نادرست در مورد بمباران عمدی یک زایشگاه در ماریوپل اوکراین به دست ارتش روسیه متهم کرده است.

دو بمب بسیار قوی در ماریوپل منفجر شد

به گفته مقامات شهر بندری ماریوپل، روز سه شنبه دو بمب بسیار قوی به این شهر اصابت کرد.

شهرداری ماریوپل جزئیاتی از میزان خسارت‌های وارد شده بر اثر این انفجار‌ها منتشر نکرده است.

حمله پهپادی به کی‌یف یک کشته به جای گذاشت

در حمله پهپادی ارتش روسیه به ساختمانی در کی‌یف، پایتخت اوکراین دست کم یک نفر کشته شد.

خبرگزاری فرانسه نوشت که این رویداد در یورش چندین پهپاد انتحاری روز سه شنبه به ساختمان آکادمی ملی علوم، واقع در شمال غربی کی‌یف افتاق افتاده است. به گزارش این خبرگزاری فرد کشته شده لباس نظامی به تن داشته است.

به گفته سربازان اوکراینی حاضر در صحنه، دست کم یکی از پهپادها پیش از حمله سرنگون شده و بقایای آن روی زمین در نزدیکی ساختمان دیده می‌شود.

یکی از افسران اطلاعات نظامی در محل گفت که این حمله هوایی با استفاده از پهپادهای نوع «اورلان» انجام شده است. گزارش‌های تأیید نشده حاکی است که تعداد قربانیان این حمله به سه نفر می‌رسد.

ماریوپل، شهر بی‌دفاع و بدون ارتباط با دنیای خارج

غیرنظامیانی که به تازگی از شهر محاصره شده ماریوپل گریخته‌اند، می‌گویند که شهر زیر بمباران بی‌امان است و اجساد قربانیان و آوار ساختمان‌های بلوک به بلوک ویران شده در خیابان‌ها دیده می‌شود.

یکی از آنها به خبرگزاری آسوشیندپرس گفته است: «شهر هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارد. ما حتی نمی‌توانستیم کمک بخواهیم. مردم آب هم ندارند.»

تاکنون هزاران نفر موفق به فرار از ماریوپل شده‌اند. بمباران این شهر به دست نیروهای روسی سبب قطع آب و برق شده و دسترسی شهروندان به مواد غذایی را نیز محدود کرده است. شورای شهر ماریوپل روز سه شنبه اعلام کرد که بیش از هزار و ۱۰۰ نفر که از محاصره گریخته‌اند با کاروانی از اتوبوس‌ها عازم شهر دیگری در شمال غربی شدند.

در همین حال صلیب سرخ اعلام کرد کاروان کمک‌های بشردوستانه روز سه شنبه تلاش کرده کمک‌های مورد نیاز فوری ساکنان را به ماریوپل برساند، اما هنوز نتوانسته است وارد این شهر بشود.

مشخص نیست که روسیه تاکنون کنترل چه مقدار از شهر را در اختیار گرفته و ساکنان فراری می‌گویند که نبرد خیابانی در شهر ادامه دارد.

وزارت دفاع اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای آن‌ها همچنان از شهر دفاع می‌کنند و یک قایق گشتی و سامانه جنگ الکترونیک روسیه را منهدم کرده‌اند.

نخست‌وزیر ایتالیا: اوکراین قهرمانانه مقاومت کرده است

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، گفت اوکراین در برابر حمله روسیه «مقاومتی قهرمانانه» از خود نشان داده است و ایتالیا از تلاش کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت خواهد کرد.

وی که در پارلمان ایتالیا حضور یافته بود با «منزوی» خواندن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: «گردنکشی دولت روسیه با عزت مردم اوکراین روبرو شد. اوکراینی‌ها توانستند اهداف توسعه‌طلبانه مسکو را مهار کرده و هزینه هنگفتی را بر ارتش متجاوز تحمیل کنند.»

نخست‌وزیر ایتالیا با بیان اینکه این کشور رویش را از «وحشیگری» حمله روسیه برنخواهد گرداند، گفت رم دارایی‌هایی به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیون یورو را از الیگارش‌های روس توقیف کرده و به زودی وابستگی خود به گاز روسیه را نیز قطع خواهد کرد.

مجازات سنگین برای پخش اخبار نادرست درباره جنگ روسیه در اوکراین

نمایندگان مجلس روسیه، دوما روز سه شنبه متنی را تصویب کردند که بر پایه آن «انتشار علنی و عامدانه اخبار نادرست به جای اخبار موثق» درباره «فعالیت نهادهای دولتی روسیه در خارج از کشور» مستوجب مجازات سنگین خواهد بود.

این متن در خوانش سوم به تصویب نمایندگان روسی رسید.

آمار جنگزدگان اوکراینی به تفکیک کشورهای همسایه

در گزارش روز دوشنبه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل مستقر در ژنو درباره جنگزدگان اوکراینی آمده است که حدود ۹۰ درصد این افراد، زن و کودک هستند. به گفته یونیسف، در میان کسانی که از جنگ اوکراین گریخته‌اند، بیش از ۱.۵ میلیون نفر کودک دیده می‌شود.

بر پایه گزارش‌های مختلف سازمان ملل آمار آوارگان جنگی که از ۲۴ فوریه به کشورهای همسایه اوکراین پناه برده‌اند از قرار زیر است:

لهستان: ۲ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۵۴ نفر (حدود ۶۰ درصد کل آوارگان).

رومانی: ۵۴۳ هزار و ۳۰۸ نفر.

مولداوی: ۳۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر (جمعیت خود مولداوی ۲.۵ میلیون نفر است).

مجارستان: ۳۱۷ هزار و ۸۶۳ نفر.

اسلواکی: ۲۵۳ هزار و ۵۹۲ نفر.

روسیه: ۲۵۲ هزار و ۳۷۶ نفر (۱۱۳ هزار نفر از مناطق جدایی‌طلب طرفدار روسیه دونتسک و لوهانسک).

بلاروس: ۴ هزار و ۳۰۸ نفر.

زلنسکی به رم نسبت به هجوم مهاجران در صورت قحطی هشدار داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه به ایتالیا درباره هجوم مهاجران در معرض خطر گرسنگی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین هشدار داد و از مقامات ایتالیایی خواست تا از میزبانی اولیگارش‌های روسی در تعطیلات خودداری کنند.

او روز سه‌شنبه، از طریق ویدئوکنفرانس برای نمایندگان پارلمان ایتالیا سخنرانی کرد و مخاطبان نیز او را تشویق کردند.

زلنسکی بدون نام بردن از کشور خاصی، از «تأخیر» پایتخت‌های غربی در «اعمال فشار بر روسیه برای پایان دادن به جنگ» انتقاد کرد و هشدار داد: «پیامدهای این جنگ نه تنها در اروپا، بلکه در نقاط مختلف جهان احساس می‌شود و ما نباید قحطی را که در حال نزدیک شدن به کشورهای مختلف است، فراموش کنیم.»

او درباره این خطر قحطی توضیح داد: «اوکراین همیشه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین صادرکنندگان مواد غذایی بوده است. ولی ما چگونه می‌توانیم زیر آتش توپخانه روسیه کشاورزی و تولید کنیم.»

او اطمینان داد: «ما نمی‌توانیم ذرت، روغن (...) و این همه محصولات ضروری را صادر کنیم. و این به همسایگان شما در آن سوی دریا نیز مربوط می‌شود. قیمت‌ها در حال افزایش است، ده‌ها میلیون نفر از مردمی که در سوی دیگر کرانه‌های شما هستند به کمک نیاز دارند.»

ایتالیا هر ساله در خاک خود پذیرای هزاران مهاجری است که با به خطر انداختن جان خود از دریای مدیترانه عبور می کنند.

تهاجم روسیه به اوکراین قیمت روغن، گندم، سویا، کلزا و دیگر غلات را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده و قیمت سوخت و کودهای شیمیایی را افزایش داده است.

جا سفر می‌کننپ.آقای زلنسکی همچنین از ایتالیا خواست «مکانی نباشد» که الیگارش‌های روسی برای «تعطیلات» به آنجا سفر می‌کنند.

یونان پیشنهاد ارسال کمک بشردوستانه به ماریوپل داد

یونان روز سه‌شنبه اعلام کرد آماده است در صورتی که نیروهای متخاصم روسی اجازه دهند، کمک‌های بشردوستانه به شهر ویران شده ماریوپل اوکراین ارسال کند.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان روز سه شنبه با اعلام این خبر گفت که یادداشت دیپلماتیک مربوط به این پیشنهاد را به دست طرف روسی و اوکراینی رسانده و افزود که شخصاً این مأموریت را با هماهنگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ رهبری خواهد کرد.

اقلیت یونانی‌‌تبار «پونتی» با جمعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از سده هجدهم در شهرهای اطراف دریای سیاه از جمله ماریوپل اوکراین ساکن هستند.

مقررات منع آمد و شد در کی‌یف و توقف پیشروی روسیه

سربازان اوکراینی پشت سنگرهای ساخته شده از کیسه‌های شن در نزدیکی کی‌یف منتظر یورش نیروهای روسی هستند، به نظر می‌رسد پیشروی نیروهای دشمن به سمت شمال غرب و شرق پایتخت اوکراین متوقف شده است.

این توصیف خبرگزاری فرانسه از وضعیت پایتخت اوکراین در بیست و هفتمین روز از آغاز تهاجم ارتش روسیه است. به نوشته این خبرگزاری، روز سه شنبه همه فروشگاه‌ها و مشاغل در کی‌یف تعطیل بودند.

مقررات منع رفت و آمد که برای سومین بار از عصر دوشنبه در کی‌یف آغاز شده، تا بامداد چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

اوکراین حومه مهم کی‌یف را بازپس گرفت

اوکراین اعلام کرد روز سه‌شنبه یکی از مناطق مهم راهبردی در حومه کی‌یف را از نیروهای روسی بازپس گرفته است.

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد در روز سه شنبه صدای چندین انفجار کی‌یف را لرزانده و صدای آتش توپخانه سنگین از شمال غربی این شهر شنیده شده است. روسیه به دنبال محاصره و تصرف چندین منطقه حیاتی در شمال غربی پایتخت است.

وزارت دفاع اوکراین گفت: اوایل روز سه‌شنبه، نیروهای اوکراینی پس از یک نبرد شدید، نیروهای روسی را از ماکاریف در غرب کی‌یف بیرون راندند. قلمرو بازپس‌گیری شده به نیروهای اوکراینی اجازه داد تا کنترل بزرگراه کلیدی منطقه را دوباره به دست گرفته و راه نیروهای روسی را در محدوده شمال غربی کی‌یف مسدود کنند.

همین وزارتخانه با این حال گفته است که نیروهای روسیه بخش‌های دیگری از حومه شمال غربی کی‌یف در بوچا، هوستومل و ایرپین را که برخی از آنها از زمان آغاز جنگ مورد حمله قرار گرفته بودند، تصرف کرده‌اند.

ژاپن کنار کشیدن روسیه از مذاکرات دوجانبه صلح را «غیرقابل قبول» خواند

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، روز سه‌شنبه به تصمیم روسیه برای تعلیق مذاکرات دوجانبه جهت پایان دادن رسمی به مناقشات ارضی باقیمانده از زمان جنگ جهانی دوم اعتراض کرد.

آقای کیشیدا که در پارلمان ژاپن حضور یافته بود گفت: «کل این وضعیت با تهاجم روسیه به اوکراین ایجاد شده است و اقدام روسیه در مربوط کردن آن به روابط ژاپن و روسیه بسیار غیرقابل توجیه و کاملا غیرقابل قبول است. ژاپن مایل است به این اقدام اعتراض کند.»

نخست‌وزیر ژاپن هفته گذشته حمله به اوکراین را «یک جنایت تاریخی» خوانده و با بیان اینکه تهاجم نظامی روسیه «بنیان‌های نظم بین‌المللی» را متزلزل کرده است، گفته بود توکیو با کشورهای «گروه‌ هفت» در جهت تشدید تحریم‌های مالی علیه روسیه همکاری خواهد کرد.

در پی این اظهارات وزارت خارجه روسیه اعلام کرد دیگر قصد ندارد به مذاکرات پیمان صلح با کشوری که «موضع غیردوستانه» دارد ادامه دهد.

روسیه: ۷۸ هواپیمای ما در خارج از کشور توقیف شده است؛ از «تجربه ایران» کمک گرفتیم

وزارت حمل و نقل روسیه اعلام کرد ۷۸ هواپیمای خطوط هوایی این کشور در خارج از روسیه توقیف شده‌اند.

در پی حمله روسیه به اوکراین کشور‌های غربی حریم هوایی خود را به روی هواپیما‌های این کشور بستند و با وضع تحریم اعلام کردند هواپیما‌های متعلق به خطوط هوایی روسیه را توقیف خواهند کرد.

وزارت حمل و نقل روسیه گفته است مسکو از «تجربه ایران» برای خدمت‌رسانی به ناوگان هوایی‌اش کمک گرفته چرا که تهران پیش از این (به خاطر تحریم‌ها) موقعیت مشابهی داشته است.

توقیف ۷۸ هواپیمای روسیه در حالی است که مقامات ترابری این کشور می‌گویند خطوط هوایی این کشور در مجموع ۸۰۰ هواپیما را در روسیه در اختیار دارد.

سازمان ملل: ۳.۵ میلیون پناهجوی اوکراینی از جنگ گریخته‌اند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد تعداد اوکراینی‌هایی که در پی حمله روسیه به خارج از کشور فرار کرده‌اند از مرز ۳.۵ میلیون نفر فراتر رفته است.

بنابر اعلام این نهاد بیش از دو میلیون نفر از این افراد وارد لهستان شده‌اند.

تخمین زده می‌شود از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه میلیون‌ها نفر دیگر نیز در داخل خاک اوکراین آواره شده باشند.

جو بایدن: هند در مقابله با روسیه «تا حدودی متزلزل» است

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفت در میان کشور‌های عضو گروه «گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی» (QUAD) تنها هند است که در مقابله با حمله روسیه به اوکراین «تا حدودی متزلزل» نشان داده است.

در حالی که سایر کشور‌های چهارگانه، یعنی ایالات متحده، ژاپن و استرالیا، نهاد‌ها یا افراد روسی را تحریم کرده‌اند، هند تحریم‌هایی علیه روسیه و اتباع این کشور اعمال نکرده و حتی اقدام نظامی روسیه را نیز محکوم نکرده است. مسکو بزرگترین تامین‌کننده جنگ‌افزار هند به شمار می‌رود.

آقای بایدن با تقدیر از ژاپن و استرالیا برای مقابله با «تجاوز پوتین»، تشکیل «جبهه‌ای متحد در ناتو و اقیانوس آرام» را دستاوردی بزرگ خواند.

اوکراین روسیه را به استفاده از بمب‌های فسفر متهم کرد

مقامات اوکراینی می‌گویند روسیه از مهمات ممنوعه فسفر سفید در شهر محاصره‌شده کراماتورسک در استان دونتسک در جنوب شرقی این کشور استفاده کرده است.

بمب‌های فسفر سفید جزو تسلیحات آتش‌زا محسوب می‌شوند و می‌توانند باعث آتش‌سوزی گسترده در مناطق شوند. کنوانسیون ۱۹۷۷ ژنو استفاده از این بمب‌ها را در درگیری‌ها ممنوع اعلام کرده است.

روسیه هنوز واکنشی به اتهامات اوکراین نشان نداده است.

گازپروم: به ارسال گاز به اروپا از طریق اوکراین ادامه می‌دهیم

گازپروم، غول انرژی روسیه، روز سه‌شنبه اعلام کرد مطابق با درخواست مصرف‌کنندگان اروپایی به تامین گاز از طریق خطوط لوله در اوکراین ادامه خواهد داد.

این شرکت گفته است که در روز گذشته (۲۱ مارس) تقاضا برای گاز ۱۰۴.۷ میلیون متر مکعب بوده که این میزان برای امروز به ۱۰۸ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

اوکراین در میانه جنگ به دفعات از اتحادیه اروپا خواسته است صنایع نفت و گاز روسیه را تحریم کنند، با این حال شماری از کشور‌های عضو اتحادیه از جمله آلمان می‌گویند در حال حاضر به دلیل نیاز بالا امکان انجام چنین کاری را ندارند.

وزارت دفاع بریتانیا: نیرو‌های روسیه در اوکراین «تا حد زیادی متوقف شده‌اند»

وزارت دفاع بریتانیا در تازه‌ترین گزارش اطلاعاتی خود گفته است نیرو‌های اوکراینی تلاش‌های مجدد روسیه برای اشغال شهر ماریوپل در جنوب این کشور را دفع کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «نیرو‌های روسیه در سایر نقاط اوکراین برای یک روز دیگر پیشروی محدودی داشته‌اند و اکثر نیرو‌ها به صورت عمده در مکان‌های قبلی خودشان متوقف شده‌اند.»

پنتاگون نیرو‌های روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین متهم کرد

وزارت دفاع آمریکا با متهم کردن نیرو‌های ارتش روسیه به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین گفت بمباران‌های کور شهری بخشی از «استراتژی عمدی» کرملین بوده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در یک نشست خبری گفت: «ما یقینا شاهد شواهد آشکاری از ارتکاب جنایات جنگی توسط نیرو‌های روسی هستیم و به جمع‌آوری اسناد و مدارک در این زمینه کمک خواهیم کرد.»

اوکراین: بیش از ۱۰۰ هزار نفر در ماریوپل گیر افتاده‌اند

مقامات اوکراینی می‌گویند بیش از ۱۰۰ هزار نفر هنوز در شهر محاصره شده ماریوپل حضور دارند و نتوانسته‌اند هنوز از شهر خارج شوند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، به رسانه‌های محلی گفته است از زمانی که نیرو‌های روسیه شهر ماریوپول را تحت محاصره گرفته‌اند حدود ۴۵ هزار نفر از این شهر تخلیه شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
16
9
دفاع از ارزش های دموکراسی برای غرب در جایی که منافعش در خطر باشد، رنگ می بازد. بیچاره مردم اوکراین!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
7
24
مرگ بر متجاوز
ناشناس 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
9
25
پوتین بدجور گیرافتاده، از یکطرف نیروهاش بدجور تارومار شدن، از طرفی هر چی زمان میگذره بیشتر و بیشتر آبروی نداشتشو از دست میده، او روزی رو میبینه که مثل قذافی ..، به درک واصل بشه!
مرگ بر پوتین ملعون و مزدوران ملحدش
مرگ بر روسیه
roham original~
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
8
19
پوتین ... روسیه باید تجزیه شود، مزدوران روسیه و پوتین بایستی تنبیه شوند
پاسخ ها
ناشناس ۱
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
17
10
بسم...حذف ناتو و اتحادیه اروپا به نفع بشریت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
7
20
ما ایرانی اصیل هستیم وبه تاریخ و مراسم سنتی ایران کهن با تم۱دنی چند هزار ساله احترام می گذاریم عید باستانی نوروز مبارک دولتمردان جهان به پوتین دیوانه توصیه کنند دست از تهاجم ونسل کشی در اوکراین بر دارد
ناشناس
|
Iraq
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
6
26
تسلیت به شریعتمداری کیهانی،...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین